Sådan analyseres dine Facebook-annonceresultater: 7 målinger, der skal spores: Social Media Examiner
Facebook Annoncer Facebook Annoncer Manager Facebook / / September 26, 2020
Ved du, om dine Facebook-annoncer fungerer? Gad vide, hvilke nøglemålinger du skal spore?
I denne artikel opdager du syv vigtige Facebook-annonce-metrics, du har brug for at vide, hvor du kan finde dem i Ads Manager, og hvad du skal gøre, når du ikke får de ønskede resultater.
# 1: Afkast på annonceudgifter
Return on ad spend (ROAS) er den omsætning, der genereres for hver dollar, der bruges på reklame. Og i en nøddeskal er det metricen, der bruges til øjeblikkeligt at forstå dine Facebook- og Instagram-annonceringsresultater. Jeg tænker på det som den hellige gral for annoncemetrikker - og sørg for, at hver dollar, du investerer i din reklameindsats, giver dig (i det mindste) en dollar tilbage i indtægter.
Formlen til beregning af ROAS er enkel: Omsætning ÷ Annonceudgift = ROAS.
Du bestemmer din samlede indtjening i henhold til Facebook-pixel (under købet kolonne for konverteringsværdi i Ads Manager) og divider den med det samlede annonceudgifter, det krævede at generere det indtægter.
Lad mig illustrere: Du solgte 10 enheder af et $ 27-produkt fra din
Indtægter ÷ annonceudgifter = ROAS
$270 ÷ $54 =5x
Det x er et multiplum af 1. I dette tilfælde spytter den $ 5 tilbage i indtægter - hver gang du gav Facebook-pengeautomaten en dollar - eller 5 gange $ 1.
Hvis du er noget som mig, vil du meget gerne have en bankmaskine, der spytter $ 5 regninger hver gang du foretog et depositum på $ 1, men det er ikke altid tilfældet i Facebooks reklameverden. Vær opmærksom på dit ROAS for at sikre, at dine annoncer er rentable.
Når dit ROAS er positivt (et multiplum større end 1) tjener dine annoncerings dollars mere indtægter end det beløb, der bruges på reklame.
Ellers angivet: Du er gør penge.
Når dit ROAS er negativt (et multiplum mindre end 1), bruger du mere på annoncering end den genererede omsætning.
Ellers angivet: Du er taber penge.
Bemærk ovenstående beregning har ikke medtaget andre omkostninger ved at drive forretning som dit teamudgifter, værktøjer og software og butiksfacade (hvad enten det er en fysisk placering eller en digital butiksfacade som en internet side). Jeg anbefaler, at du indregner resten af dine variable udgifter, når du beregner dit ROAS for at få et samlet investeringsafkast (ROI).
For at gøre det skal du tage det samlede beløb på Facebook-annonceudgifter plus resten af dine udgifter og opdele det i din samlede indtægt:
Omsætning ÷ (annonceudgifter + udgifter) = ROI
Det er nemmest at opdele dine annonceudgifter og -udgifter i en månedlig kadence; for at visualisere dette ved at beregne januarindtægterne og derefter dividere det med summen af januar annonceudgifter og resten af udgifterne for den måned.
Når vi går tilbage til det tidligere eksempel, brugte du $ 54 på annoncer i sidste uge for at generere $ 270 i indtægter. Og du har også afholdt $ 73 andre variable omkostninger. Hvis du tilslutter disse tal til formlen ovenfor, er dit investeringsafkast 2,13x.
$270 ÷ ($54 + $73) = 2.13x
For hver dollar, du brugte, tjente du $ 2,13.
# 2: Købskonverteringsværdi
Facebook metric for købskonvertering sporer den samlede værdi af køb foretaget fra din annonceringsindsats.
Faktisk gør Facebook det vanvittigt let at forstå den samlede indtjening fra dine annoncer ved at vise købsomregningsværdien i Ads Manager.
Du kan manuelt beregne dette nummer ved at gå ind på din PayPal-konto eller endda din kasseapparat og bestemme, at indtægterne kommer fra denne annonce. Den enkleste måde at beregne købsomregningsværdien på er imidlertid ved at have Facebook-pixel installeret.
Installation af pixel indebærer at tilføje et lille kodestykke til dit websted, der fortæller Facebook, at denne annonce resulterede i den indtægt. Hvis du ikke allerede har din Facebook-pixel installeret, skal du ikke bekymre dig! Denne video fører dig gennem processen:
For manuelt at beregne din købsomregningsværdi skal du tage antallet af solgte varer og gange det med deres købspris.
Antal solgte varer x vareomkostning = købskonverteringsværdi
I det forrige eksempel solgte du 10 varer, der kostede $ 27 hver, så købsomregningsværdien er $ 270:
10 x $ 27 = $ 270
Værdien af købskonvertering bruges derefter til at beregne ROAS sammen med dit annonceudgifter.
Alt kan være i orden, hvis din købsomregningsværdi er positiv, men hvad nu hvis det er et stort fedt nul? Det betyder din Facebook-annoncer fungerer ikke.
Hvis dine Facebook-annoncer fungerer, og du sælger, vil værdien for købskonvertering være et positivt tal. Men hvis du ser nul, betyder det typisk, at der er noget galt med dine Facebook-annoncer eller med salgsprocessen generelt.
De næste metrics, vi dækker, hjælper dig med at identificere, hvor flaskehalse kan være.
# 3: Pris pr. Køb
Jeg elsker at se på prisen pr. Køb, som også ofte kaldes pris pr. erhvervelse (CPA). Begge sætninger kan bruges om hverandre.
Omkostninger pr. Køb er en hurtig måde at måle, om du sælger individuelle produkter med fortjeneste eller tab efter at have taget hensyn til dine annonceudgifter. Det fortæller dig det samlede annonceudgifter, der kræves for at sælge en enkelt enhed. Det kan også bruges til hurtigt at beregne din fortjenstmargen på individuelle poster.
Når Facebook-pixlen er installeret, beregner Facebook dette automatisk for dig under kolonnen Pris pr. Køb i Ads Manager.
Du kan bruge dette nummer og købsomregningsværdien, som vi dækkede ovenfor, som en alternativ måde at bestemme dit ROAS på.
Lad os illustrere ved hjælp af tallene i skærmbilledet ovenfor.
Værdi for købskonvertering ÷ Pris pr. Køb = ROAS
$1,735.20 ÷ 399.85 = 4.34
Derudover kan du ved at trække prisen pr. Køb fra produktprisen bestemme din fortjenstmargen:
Produktpris - pris pr. Køb = fortjenstmargen
I dette eksempel brugte du $ 54 på Facebook-annoncer i sidste uge til at sælge 10 enheder. Det betyder, at dit annonceudgifter pr. Enhed ville være $ 5,40:
$54 ÷ 10 = $5.40
Med et produkt, der sælger til $ 27, der koster dig $ 5,40 i annonceudgifter, har du en fortjenstmargen på $ 21,60.
$27 – $5.40 = $21.60
Husk at tage højde for dine variable udgifter, så du hurtigt kan forstå, om dine omkostninger pr. Køb - hvad du bruger på at erhverve en ny kunde - er relevant for din virksomhed.
Når din fortjenstmargen er et positivt tal (større end $ 0), tjener dine annoncerings dollars mere indtægter end det beløb, der bruges på reklame.
Ellers angivet: Du er gør penge.
Når din fortjenstmargen er et negativt tal (mindre end $ 0), bruger du mere på reklame end den genererede omsætning.
Ellers angivet: Du er taber penge.
# 4: Leads
EN at føre er en person, der viser interesse for dit brands produkter eller tjenester - typisk defineret som en, der abonnerer eller vælger med deres e-mail-adresse for at modtage yderligere marketing- og salgsrelateret korrespondance.
Hver ny e-mail-abonnent vil tælle som en føring.
På bagsiden, hvis du er en e-handelsvirksomhed, der sender folk direkte til din salgsside eller onlinebutik, har du muligvis ikke e-mail-abonnenter.
Hver ny besøgende i din onlinebutik vil tælle som en link klik.
# 5: Indtjening pr. Kundeemne
Afhængigt af hvilken side af ligningen du falder på, skal du beregne enten din indtjening pr. Bly (EPL) eller indtjening pr. Klik (EPC).
EPL er det genererede indtægtsbeløb divideret med det samlede antal kundeemner, det tog at generere denne indtægt. Hvis din virksomhed genererer kundeemner (eller abonnenter eller opt-ins af en slags), hvor din salgsproces naturligt sker via e-mail, skal du bruge EPL.
EPC er den genererede omsætning divideret med det samlede antal klik på websitet, det tog at generere denne indtægt. Hvis du sender folk direkte til din salgsside eller onlinebutik (sælger ikke via e-mail), skal du bruge EPC.
For at beregne din EPL eller EPC har du brug for to ting:
- Din købsomregningsværdi (metrisk nr. 2 ovenfor)
- Antallet af kundeemner (eller klik) (metrisk nr. 4 ovenfor)
Tag nu købsomregningsværdien og divider den med det samlede antal kundeemner (eller klik) for at få din EPL eller EPC:
Værdi for købskonvertering ÷ Antal kundeemner (eller klik) = indtjening pr. Kundeemne (eller klik)
Dette dollarbeløb fortæller dig, hvor meget hver ny abonnent, der tilmelder dig din e-mail-liste eller går ind i din salgsproces, er værd for din virksomhed. Du kan derefter bruge disse oplysninger til at estimere, hvor meget du vil være villig til at bruge på at erhverve en ny kundeemne (eller klikke), da du nu forstår dens værdi for din virksomhed.
Få YouTube Marketing Training - Online!
Vil du forbedre dit engagement og salg med YouTube? Deltag derefter i den største og bedste samling af YouTube-marketingeksperter, når de deler deres dokumenterede strategier. Du modtager trin-for-trin live instruktion med fokus på YouTube-strategi, videooprettelse og YouTube-annoncer. Bliv YouTube-marketinghelt for din virksomhed og kunder, når du implementerer strategier, der får dokumenterede resultater. Dette er en live online træningsbegivenhed fra dine venner på Social Media Examiner.
KLIK HER FOR DETALJER - SALG AFSLUTTER 22. SEPTEMBER!# 6: Pris pr. Kundeemne
På bagsiden er cost per lead (CPL). Som i ovenstående ligning, hvis din virksomhed ikke genererer kundeemner, skal du udskifte "bly" med "klik" i din beregning.
CPL er det beløb, du bruger på at erhverve en enkelt ny kundeemne for din virksomhed.
For at beregne CPL skal du tage det samlede beløb på Facebook-annonceudgifter og dividere det med antallet af kundeemner, som annonceudgiften genererer:
Annonceudgifter ÷ Antal kundeemner = pris pr. Kundeemne
For eksempel, hvis du bruger $ 130 til at generere 100 kundeemner, er din CPL $ 1,30:
$130 ÷ 100 = $1.30
Hvis din EPL er $ 2,70, og din CPL er $ 1,30, tjener du $ 1,40 for hver nye kundeemne, der kommer ind i din pipeline. Under hensyntagen til dine variable udgifter kan du bestemme, hvor mange kundeemner, du har brug for at generere i en given periode for at nå dine indtægts- og rentabilitetsmål.
Når du bruger Facebook pixel konvertering begivenheder, Ads Manager rapporterer dette nummer automatisk til dig under kolonnen Pris pr. Kundeemne.
# 7: Klikfrekvens
De målinger, vi har diskuteret til dette punkt, er baseret på de samlede resultater af din Facebook-reklame kombineret med effektiviteten af din salgsproces. Måden at effektivt manipulere og optimere dine samlede annonceringsresultater og metrics er at have en stærk Facebook-reklamestrategi i kraft, der hjælper dig med at omdanne opmærksomhed til indtægter (på autopilot).
Uanset din samlede salgsproces er din klikfrekvens (CTR) en indikator for, hvor engagerende din annoncekopi og annoncemateriale er for målgruppe, du målretter mod med dine Facebook-annoncer.
Facebook har to forskellige CTR-metrics:
- CTR (Link Click-Through) er antallet af link klik fra personer, der har set din annonce.
- CTR (alle) er antallet af personer, der har interageret med din annonce generelt. Det kunne være ved at lide det, kommentere det, dele det, stryge karrusellen eller klikke på linkene. Det er en sammensmeltning af alle engagementer i denne annonce.
Når jeg kører feedannoncer, sigter jeg typisk mod en CTR på mere end 1,5%. Hvis linkets CTR er mindre end 1,5%, vil jeg typisk anbefale dig at gå tilbage og redigere annoncekopien og annoncen.
Højre kolonneannoncer bliver derimod typisk klikket meget sjældnere end feedannoncer. Så længe dine annoncer i højre kolonne får en link-CTR på 0,5%, er du okay. Hvis ikke, er du også velkommen til at redigere disse annoncer.
Du har måske hørt engagement rate kastet rundt som en vigtig måling at spore. I Facebook-tale er din engagement rate din CTR (Alle). Det er det samlede engagement, dit annonceindlæg har modtaget divideret med det samlede antal visninger:
Forlovelse ÷ indtryk = CTR (alle)
I lighed med din link-CTR vil du have folk til at interagere med dine annoncer, fordi ingen klik resulterer i nul salg.
Sådan får du adgang til disse Facebook-annonceværdier i Ads Manager
Nu hvor du har styr på disse syv vigtige metrics for Facebook-annoncer, lad os dykke ned i Ads Manager og finde ud af, hvor du kan finde dem.
Den første ting, du ser, når du kommer til Ads Manager, er dit generelle dashboard. Hvis du ser øverst i kolonnerne, kan du kun se to af metrics: Link-klik og køb af websteder.
Så hvor finder du resten af disse målinger?
Se efter knappen mærket Kolonner: Ydeevne, og giv det et klik. I rullemenuen kan du se 13 forskellige rapporteringsvisninger at vælge imellem.
Det er værd at tage lidt tid på at gøre sig bekendt med hver enkelt, fra levering og videoengagement helt ned til målretning og kreativitet. Du vil dog ikke bruge nogen af disse rapporteringsforudindstillinger, fordi metrics er overalt. Opret i stedet din egen tilpassede rapporteringsvisning, der inkluderer de specifikke metrics, vi har talt om i dag.
For at gøre dette skal du vælge Tilpas kolonner i rullemenuen vist ovenfor.
Vinduet, der åbnes, viser hver metric, som Facebook giver dig mulighed for at spore fra nogen af dine annoncer. Du kan rulle gennem dem alle, hvis du vil, men fordi du kender de nøjagtige metrics, du leder efter, er det lettere at bruge søgefunktionen til at finde dem.
I søgefeltet skal du begynde at skrive ROAS, så vil metricen Køb ROAS komme op. Marker afkrydsningsfeltet under I alt (metrisk nr. 1).
Når du har valgt Total, føjer Facebook automatisk denne metric til højre kolonne. Hvis du ruller ned til bunden af listen, får du vist muligheder for at vise dit ROAS for køb af websteder og ROAS for køb af mobilapps. Jeg anbefaler at fjerne markeringen i begge felter, medmindre du har et websted og en app, hvor du prøver at spore begge metrics separat.
Når du er færdig med ROAS, skal du fortsætte til Køb. Indtast "køb" i søgefeltet, så vises nye muligheder. Marker afkrydsningsfelterne Værdi og omkostning ud for Køb (for købsomregningsværdi [metric # 2] og pris pr. Køb [metric # 3]).
Igen vises disse målinger på højre side af vinduet. Sørg for at fravælge alle afkrydsningsfelterne under Konverteringsværdi for køb.
Dernæst er din EPL. Desværre finder du ikke din EPL inde i Ads Manager, fordi det er en manuel beregning. Det er din samlede indtægt divideret med antallet af kundeemner, du har genereret fra dine Facebook-annoncer (ved hjælp af formlen fra metrisk nr. 5 ovenfor).
Men du undrer dig måske over, hvordan du finder antallet af genererede kundeemner. Nå, det er simpelt - bare tilføj metricen kundeemner til din tilpassede rapport. Skriv Leads i søgefeltet, og marker derefter afkrydsningsfeltet Total. Marker også afkrydsningsfeltet Omkostninger ved siden af det for at tilføje CPL (metrisk nr. 6).
Den sidste ting, du skal gøre, er at søge efter CTR (metric # 7). Marker afkrydsningsfelterne for både CTR (Alle) og CTR (Link Click-Through Rate).
Før du gemmer din brugerdefinerede rapporteringsvisning som en forudindstilling, skal du bekræfte, at der ikke er nogen afkrydsningsfelter i højre kolonne.
Vælg derefter Gem som forudindstilling i nederste venstre hjørne af vinduet og indtast et navn (som de vigtigste metrics). Klik på Anvend i nederste højre hjørne for at anvende dine ændringer.
Nu kan du se på skærmen alle de metrics, vi har dækket: ROAS, købsomregningsværdi, pris pr køb, samlet antal kundeemner (for at bestemme din EPL), CPL og CTR (for både links og alle engagementer på din indlæg).
Pro Tip: Tjek for at spare tid på at analysere dine annonceresultater tre Facebook-annoncer tilpassede rapporter til at hjælpe dig med hurtigt at analysere annonceeffektivitet: ROI Snapshot Report, Lead Progress Report og Engagement Report.
Se videoen:
Konklusion
Den største fejl, som jeg konstant ser, at marketingfolk laver, når det kommer til at måle deres Facebook-annonceringsresultater, er at tro, at de er nødt til at spore alt. Du behøver ikke at kende alle målinger under solen. Vi startede med syv enkle målinger i dag, og det kan allerede føles meget at pakke dit hoved rundt.
Jeg vil dog forsikre dig om, at det ikke behøver at føle sig så kompliceret. Giv dig selv tilladelse til at gå ind i Ads Manager og eksperimentere i dag. Din forståelse kommer fra implementering (og en lille smule prøving og fejl undervejs).
Selvom det ikke føles som om disse data giver meget mening for dig nu, når du har mere erfaring i Ads Manager, begynder du langsomt at forstå de metrics, der betyder noget, og hvordan du bruger dem til at måle dine resultater. Bare vær tålmodig med dig selv, fordi det tager tid.
Hvad synes du? Hvordan vil disse syv Facebook-annoncemålinger hjælpe dig med at forbedre dine kampagner? Del dine tanker i kommentarerne nedenfor.
Flere artikler om Facebook-annoncer:
- Find ud af, hvordan du bruger Facebook-annoncer til hurtigt at generere salg og kundeemner.
- Lær, hvordan du bruger Facebooks funktion til flere tekstoptimeringer til nemt at tilpasse dine annoncer til forskellige mennesker.
- Find ud af, hvordan du bruger seks typer Facebook-annoncer til at flytte folk videre på kunderejsen.